Men hvad er historien bag produktet? Raimo Lehtinen, Business Director hos Peikko, fortæller historien om hvordan det hele startede i en garage for omkring to år siden. Raimo har i mere end 30 år stået bag et utal af Peikkos løsninger.
NILCO® Forskydningslås til kompositdæk monteres på CLT-dækket og overfører forskydningskræfterne gennem ankrene i sømpladen både horisontalt og vertikalt mellem træ og beton. NILCO® er en gennemtestet løsning, der både er hurtig og nem at montere for montøren på byggepladsen. Der skal færre NILCO® Forskydningslåse til at overføre de samme eller endnu højere forskydningskræfter end eksempelvis skruer eller søm. NILCO® er derfor også en mere omkostningseffektiv og tidsbesparende løsning.
Fra idé til prototype
DELTABEAM® Kompositbjælker har været brugt til hybridkonstruktioner siden 2012, men kompositeffekten er ikke altid blevet udnyttet i selve dækkonstruktionen, da samvirkningen mellem træ og beton ikke var dokumenteret. CLT-dækkene optog størstedelen af lasten. Overbetonen blev kun brugt til lydisolering og til at få en mere solid og stabil dækkonstruktion. En hybridkonstruktion med DELTABEAM® kunne kun opnå sit fulde potentiale som en kompositkonstruktion, hvis resten af konstruktionen også var designet til det.
Den løsning, som vi i dag kender som NILCO®, er den perfekte kombination af Raimo Lehtinens erfaring og produktkendskab fra sit bestyrelsesarbejde hos virksomheden Ristek, der er en finsk producent af sømplader til trækonstruktioner, og Simo Hakkarainens - Peikkos Business Director, DELTABEAM® Frame - tanker om behovet for en forskydningslås. Hos Peikko havde vi allerede brainstormet omkring nye løsninger baseret på sømplader, men af en eller anden grund blev disse udviklingsprojekter aldrig sat i gang. Men nu var tiden inde til at komme fra land.
I 2020 testede Peikko forskellige udformninger af sømplader indstøbt i beton og med en påført forskydningskraft parallelt mellem træ og beton. "Det fungerede. Det fungerede rent faktisk rigtig godt. På det tidspunkt vidste vi, at vi havde gang i noget stort", husker Raimo.
Testet og godkendt
Efter at den grundlæggende idé havde set dagens lys, begyndte en grundig test og finpudsning af idéen. I samarbejde med Ristek udviklede Peikko en U-formet sømplade med en tykkelse på 2 mm. Sømpladen var tilstrækkelig robust til at fungere rent konstruktivt, med et minimalt brug af stål og var samtidig nem at producere. Ristek producerer NILCO® Forskydningslåse i deres højt automatiserede produktion af sømplader med en ekspertise og knowhow fra adskillige år i byggebranchen.
De første tests blev udført hjemme i Simos private garage under COVID-19-nedlukningen. Raimo og Simo forsøgte at finde den bedste måde at fastgøre NILCO® Forskydningslåsen til et CLT-dæk. De tog udgangspunkt i forholdene på en byggeplads. Hvad var nemt for montørerne at håndtere, når løsningen skulle monteres? Det første forsøg på at fæstne NILCO ® til trædækket var med en mukkert – den løsning, viste sig at være for manuel og langsom. Det andet forsøg var med en elektrisk slaghammer, som fungerede godt og gjorde monteringen hurtig og nem.
"NILCO® er et resultat af hobbyarbejde under COVID-19", grinede Raimo.
Den første test hos tredjepart blev foretaget hos Eurofins og bekræftede, hvad Peikko allerede vidste – NILCO® fungerede efter hensigten. De efterfølgende praktiske test på en byggeplads gik også godt. Montørerne kom med positiv feedback og syntes, at NILCO® var en brugervenlig løsning, der var nem og hurtig at montere.
Nye muligheder for design og udførsel af hybridkonstruktioner
Antallet af NILCO® Forskydningslåse der skal monteres i et dæk, afhænger af kravene til nyttelasterne og dækspænd samt dækkets tykkelse. Med blot 6-8 NILCO®/m2 opnår man en ekstremt høj lastbæreevne. Det gør NILCO® til en meget konkurrencedygtig løsning, både hvad angår antal og montagehastighed. Der er heller ikke behov for afstandsholdere til opklodsning af det ovenstående armeringsnet, da NILCO® fungerer som afstandsholder for dækarmeringen. De er også solide og sikre at gå på med sikkerhedssko, hvilket er praktisk på en byggeplads.
Med NILCO® bliver Peikkos DELTABEAM® Kompositbjælke en endnu mere effektiv løsning i forbindelse med hybridkonstruktioner. Den muliggør en slank dækkonstruktion og længere spænd med et åbent og fleksibelt rum.
"Hybridkonstruktion handler om, at kombinere og udnytte fordelene ved de forskellige materialer der benyttes, for at opnå et optimalt resultat. Det er det, NILCO® bl.a. kan. I en bæredygtig konstruktion er materialerne lastbærende og ikke blot dødvægt", udtaler Raimo.
Vinder indpas på markedet
I dag står NILCO® på tærsklen til at opnå succes. Produktet har allerede fået en masse positiv feedback fra eksperter i branchen, og det næste skridt er pilotprojekter i den virkelige verden i forbindelse med nye byggeprojekter. Det tager lang tid at etablere et nyt produkt på markedet, da man er nødt til at overbevise de rådgivende ingeniører, opdatere designværktøjerne og udvikle byggemetoderne. Fordelene ved NILCO® taler dog for sig selv.
Hvad med fremtiden? Byggebranchen er under konstant udvikling i disse år, og hvis NILCO® accepteres bredt som standard i branchen, kan de monteres på forhånd i CLT-dækkene på fabrikken. Det fremskynder montagefasen og gør processen endnu mere omkostningseffektiv, afslutter Raimo Lehtinen.