Udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn, med hele 70.000 m2, skal sikre, at lufthavnen stadig er blandt verdens bedste. Arkitektonisk forener udvidelsen de eksisterende kvaliteter med enkle løsninger, der sikrer, at terminaludbygningen opleves lige så spektakulær, enkel og rolig som resten af lufthavnen.
Under byggeriet af den imponerende tagkonstruktion skulle de op til 60 meter lange tagspær midlertidigt afstives indtil den fulde stabilitet og skivevirkning i tagkonstruktionen blev opnået.
De store stålprofiler, der tjente som midlertidig afstivning, krævede en skjult og undersænket boltet løsning. Samlingen skulle kunne optage de store træk- og forskydningskræfter, der skulle overføres til de stabiliserende trappe- og installationskerner i byggeriet.
Per Aarsleff A/S, entreprenøren på byggeriet, fandt sammen med Peikko frem til, at den optimale løsning til optagelse af de relativt høje montagelaster i form af træk og forskydningskræfter var THRELDA® Ankerplader.
THRELDA® Ankerplader muliggør hurtige og nøjagtige boltede samlinger samt en effektiv lastoverførsel mellem betonkernerne og stålafstivningerne – uden behov for svejsning under montagen.
Udover THRELDA® Ankerplader blev der også anvendt DELTABEAM® Kompositbjælker, MODIX® Armeringskoblinger, PCs® Konsoller, SUMO® Vægsko, COPRA® Gevindmuffeankre og PETRA® Udvekslingsbjælker.